Pomoc prawna

Muzyka bez opłat  praw autorskich

 

Jeśli zajrzeli Państwo na naszą stronę to oznacza, że mają Państwo jakiś problem wynikający z ustawy o prawie autorskim. Rzeczywiście ustawa ta jest bardzo słabo znana i nawet dobrzy prawnicy niechętnie się w nią zagłębiają bo najczęściej nie leży ona w ich standardowym zainteresowaniu zawodowym. Innymi słowy trudno jest dziś znaleźć rzetelną informację na temat przepisów prawa autorskiego. Kończy się to tym, że nagle pojawia się w naszym sklepie, restauracji czy kawiarni przedstawiciel jakiejś organizacji ochrony praw autorskich i żąda opłat autorskich dla ZAIKS, STOART, ZPAV, SAWP, ZASP lub jakiejkolwiek innej organizacji tego typu. A my nie mamy pojęcia o co tak naprawdę chodzi. Dodatkowo przedstawiciele tych organizacji żądają od nas opłat autorskich często za okres wsteczny, nawet za kilka lat. Motywują to tym, że mają uzasadnione podejrzenie, że w naszym lokalu muzyka była odtwarzana również wcześniej, przed ich przybyciem i za ten okres też należą im się opłaty. My natomiast jesteśmy w szoku…

Krótki poradnik praktyczny prawa autorskiego dla przedsiębiorców

Jedną z podstawowych przejawów działalności człowieka od tysięcy lat jest sztuka. Ludzie od zarania dziejów tworzą dzieła w różnych dziedzinach a jedną z podstawowych jest muzyka.
Muzyka stała się obecnie najczęściej wykorzystywaną dziedziną sztuki ponieważ towarzyszy ona nam codziennie i w coraz szerszej rzeczywistości. Muzykę słyszymy praktycznie wszędzie: w domu w radiu, w telewizji, na ulicy, w samochodzie, w rożnego rodzaju lokalach publicznych: sklepach, restauracjach, pubach, a nawet w salonach fryzjerskich, solariach, czy spa. Muzyka stała się dla nas codziennością i traktujemy ją wręcz jak powietrze. Praktycznie nie możemy się bez niej obyć. Wydaje się, że się ona po prostu nam należy.
To jest jednak tylko jedna strona medalu. Po drugiej stronie są twórcy tej muzyki. Muzyka nie rodzi się w przyrodzie samodzielnie lecz jest tworzona przez konkretnych ludzi. Ci ludzie żyją w naszej rzeczywistości i funkcjonują w niej tak samo jaki inni. Oczekują po prostu zapłaty za swoją pracę.
Ponieważ świat rozwija się coraz szybciej i powstają coraz to nowe sposoby wykorzystywania muzyki, powstaje coraz więcej miejsc, w których jest odtwarzana muzyka, zatem pojedynczy twórcy nie mają możliwości korzystania ze swoich utworów (jak to się teraz modnie mówi: monetyzacji swojej twórczości) w ramach samodzielnych działań. Trudno sobie wyobrazić pojedyncze osoby maszerujące od stacji radiowych do stacji telewizyjnych, poprzez serwisy społecznościowe i streamingowe w poszukiwaniu zapłaty za wykorzystywanie (nadawanie, odtwarzanie) przez nie ich twórczości.
W tym celu stworzono instytucję organizacji ochrony praw autorskich. Takimi organizacjami w naszym kraju są ZAIKS, STOART, ZPAV, SAWP i kilka innych. W Polsce ustawa o Prawie Autorskim i Prawach pokrewnych powstała w 1994 roku i już wtedy ustalone zostało jak mają być powoływane organizacje ochrony praw autorskich i jakie mają mieć prawa.
Zgodnie z Ustawą o Prawie Autorskim Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego ma prawo udzielić odpowiednim organizacjom szczególne (monopolistyczne) prawo do prowadzenia działalności w zakresie ochrony praw autorskich.
Zgodnie z ustawą o prawie autorskim w dniu 01.02.1995r. Minister Kultury i Sztuki wydał pozwolenie na prowadzenie takiej działalności dla m.in. następujących organizacji:
ZAIKS, STOART, ZPAV, ZASP, SAWP. Każda z tych organizacji chroni inne prawa autorskie:
ZAIKS chroni bezpośrednio prawa autorów, czyli twórców, którzy stworzyli (napisali) muzykę oraz słowa do utworów muzycznych, piosenek.
STOART (zezwolenie z 2003) chroni praw wykonawców, czyli artystów którzy zagrali, zaśpiewali lub wyrecytowali utwór muzyczny.
ZPAV chroni producentów muzycznych i filmowych, czyli firmy, które zajmują się wydawnictwem muzycznym.
SAWP chroni praw artystów i wykonawców polskich i zagranicznych.
itp.
Na czym dokładnie polega ta ochrona? Otóż w głównej mierze jest to pobieranie opłat za korzystanie z muzyki. Organizacje ochrony praw autorskich posiadając rozbudowaną strukturę są w stanie na równych warunkach zawierać umowy z potężnymi graczami na rynku, jak choćby stacje telewizyjne czy radiowe. Mają zatem dużo większe możliwości wywierania wpływu na te podmioty niż pojedynczy twórca, choćby był nawet bardzo znany.
Jeśli jakiś autor stworzy popularny przebój, który jest wykorzystywany w programach telewizyjnych, radiowych, w filmach czy reklamach to oczywiste jest, że te media uzyskują przychody z tego tytułu. Im bardziej popularna jest dana piosenka tym częściej jest ona nadawana w programach i tym większą zbiera widownię a zatem większy przychód choćby z reklam. Muzyka jest wykorzystywana także w rożnego rodzaju miejscach publicznych, jak sklepy, puby, restauracje itp. Dziś praktycznie wszędzie w takich miejscach słyszymy muzykę. Muzyka poprawia nastrój klientom, zagłusza rozmowy przy drugim stoliku (w restauracji), czy klientów w sklepie. Pełni rolę ,,kotary dźwiękowej,, powodując, że czujemy się swobodniej i łatwiej podejmujemy decyzje np. zakupowe. Jeśli muzyka nam się podoba to chętniej przebywamy w danym lokalu i chętniej do niego później wracamy. Trudno jest w takiej sytuacji zaprzeczyć, że z tego tytułu lokale te osiągają większy przychód niż gdyby muzyki w ich lokalach nie było w ogóle.
Z tego właśnie powodu twórcy i artyści wychodzą z założenia, że właśnie z tytułu odtwarzania ich piosenek w różnych publicznych miejscach oni sami też powinni otrzymywać jakąś część tego przychodu jako zapłatę za ich trud twórczości.
Oczywiście powstaje pytanie: Dlaczego producent np. krzesła otrzymuje za swoją pracę tylko jednorazową opłatę niezależnie od tego jak ono będzie dalej wykorzystywane. Czy usiądzie na nim prezydent, czy może znana gwiazda filmowa, choćby krzesło było używane w najbardziej znanym klubie muzycznym? Jeśli jednak zamiast krzesła ,,wyprodukuje,, stworzy piosenkę to nie tylko otrzyma za nią jednorazową opłatę od wydawcy płyty ale później ZAIKS będzie wypłacał mu z tytułu odtwarzania tej piosenki publicznie tantiemy przez… 70 (siedemdziesiąt) lat! Licząc (UWAGA) 70 lat od daty śmieci twórcy. Zatem pieniądze mogą być wypłacane nie tylko jemu ale i jego dzieciom a nawet wnukom! STOART zaś będzie mu wypłacał honoraria autorskie z tytułu praw pokrewnych przez 50 lat.
No cóż, tak jest skonstruowane prawo autorskie.
Oczywiście nie wszyscy autorzy i artyści będą otrzymywali tak długo tantiemy. Raczej ci, których utwory będą przez tak długi czas popularne i wykorzystywane.
Sytuacja z wykonawcami i producentami wygląda tak, że tutaj wynagrodzenia autorskie z tytułu praw pokrewnych pobiera i wypłaca wykonawcom i producentom STOART i lub ZPAV do 50-ciu lat od dnia stworzenia lub pierwszego opublikowania dzieła.
Jednym słowem możemy zapomnieć o tym, że prawa autorskie do popularnych utworów szybko przeminą i będziemy mogli z nich swobodnie korzystać bez opłat dla ZAIKS, STOART, ZPAV czy innych tego rodzaju organizacji ponieważ czas ich przysługiwania jest w skali życia pokolenia bardzo długi i artyści mają zabezpieczone korzystanie ze swoich utworów praktycznie do końca życia.
Jeśli zatem majątkowe prawa autorskie praktycznie ,,nie przemijają,, to trzeba się pogodzić z koniecznością płacenia autorom i artystom opłat autorskich.
Powstaje jedynie pytanie czy wszystkie utwory muzyczne lub słownomuzyczne są chronione i czy nie ma wyjątków utworów, za które nie musimy płacić opłat autorskich pobieranych przez organizacje ochrony praw.
Tutaj mamy tzw. zasadę domniemania zarządu prawami autorskimi: Art. 105 Domniemywa się, że organizacja zbiorowego zarządzania jest uprawniona do zarządzania i ochrony w odniesieniu do pól eksploatacji objętych zbiorowym zarządzaniem oraz że ma legitymację procesową w tym zakresie.
Oznacza to, że organizacje mogą się powoływać na domniemanie ochrony do utworów autorów, którzy nie zgłosili do organizacji takiej woli. Czyli organizacja praw autorskich może próbować pobierać opłaty autorskie nawet za pieśni Indian z dorzecza Amazonki.
Mnóstwo osób szuka w internecie muzyki wolnej od opłat autorskich. Jeśli nawet coś takiego gdzieś znajdziemy to trzeba pamiętać o tej zasadzie domniemania i o możliwej konieczności płacenia opłat autorskich także za utwory rożnie oznaczane w sieci jako wolne.
Jest oczywiście w przestrzeni medialnej również muzyka za którą nie trzeba ponosić opłat autorskich pobieranych przez organizacje ochrony praw autorskich. Ale nawet taką muzykę możemy odtwarzać tylko wtedy, kiedy mamy na to odpowiednią imiennie przyznaną licencję. Taką licencję może wydać tylko sam autor lub właściciel praw autorskich do utworów.

 

Czy istniejĄ inne  rozwiAzaniA ?

 

Oczywiście! Jest to stworzony przez nas system: "Publicmusic" - to rozwiązanie, pozwalające na kompleksowe pozbycie się problemów z prawami autorskimi. Nasze rozwiązanie to muzyka bez opłat autorskich, muzyka bez licencji STOART, ZPAV i innych organizacji, muzyka którą można odtwarzać publicznie bez obaw o naruszenie przepisów prawa – potocznie: muzyka bez opłat. Działamy na rynku od 20 lat, niezmiennie w branży muzycznej. Od dwudziestu lat kupujemy muzykę od europejskich zespołów, od amerykańskich wokalistów z wszystkimi prawami autorskimi. W naszym posiadaniu jest kilkanaście tysięcy utworów, które można dostosować do indywidualnych potrzeb i oczekiwań przedsiębiorców. Ponadto nad ich doborem czuwał zespół psychologów i muzykologów, którzy zwracali uwagę na cechy, pozwalające zwiększyć obrót firm. Organizacje ochrony praw autorskich nie mogą domagać się tutaj opłat, ponieważ tylko my posiadamy wszelkie prawa autorskie do tych utworów. Nie mogą przecież pobierać opłat za naszą własność (konstytucyjne prawo własności). Jesteśmy jedyną firmą w Polsce, która stworzyła i wprowadziła ten system. Dlatego jako jedyni możemy udzielać dowolnych licencji na korzystanie z wszystkich naszych utworów, na terenie całego świata, w tym również bez ograniczeń czasowych!

 

Jakie korzyści zapewnia zakup naszego produktu?

 

  • Muzyka bez opłat autorskich dla jakiejkolwiek innej organizacji ochrony praw autorskich,
  • Mamy najbogatszą ofertę muzyczną na rynku muzyki royalty free w Polsce i w Europie,
  • Licencja na odtwarzanie utworów w radio, jak i wśród pracowników, w siedzibie firmy, w centrum handlowym, itp.
  • Starannie dobrany przez ekspertów zestaw utworów, dopasowanych do biznesu,
  • Atmosferę sprzyjającą pozytywnym zachowaniom konsumentów (np. zachęcającą do zakupów),
  • Bak jakichkolwiek reklam,
  • Możliwość skonsultowania wyboru rodzaju muzyki (bez licencji) do specyficznych potrzeb,
  • Możliwość aktualizacji usługi oraz korzystania ze stale rosnącego zaplecza utworów,
  • Możliwość podpisania umowy indywidualnej.
WIĘCEJ

Kontakt:

 

Zamówienia: Ada, Marek                     

tel: 604 14 88 66, 88 152 66 00

email: info@publicmusic.pl

 

Pomoc techniczna: Krzysztof, Marek

tel. 8888 999 00, 88 152 66 00

email: info@publicmusic.pl

 

Faktury: biuro

662 07 17 08

email: info@publicmusic.pl

Kontakt

Zamówienia
Oferta handlowa

Krzysztof

tel. 8888 999 00

 

Pomoc techniczna

Marek

tel. 88 152 66 00

 

Faktury

Biuro

tel. 662 07 17 08

 

Siedziba

Publicmusic

ul. Grota-Roweckiego 8A lok. 104, 95-200 Pabianice

NIP: 7312015943

adres email: info@publicmusic.pl